Určite ste si už všimli, že niektoré stavebné stroje sú vybavené pásovým podvozkom, iné kolesovým. Zamysleli ste sa však niekedy, prečo je to tak a aký je medzi kolesami a pásmi rozdiel? Táto problematika je komplexnejšia, než sa na prvý pohľad zdá, napriek tomu sa vám ju pokúsime objasniť.
Obsah
Kolesové minirýpadlo? Prečo nie
Ako vyzerá minibager, bager či buldozér a to, že sú tieto stroje osadené pásmi a nie kolesami, vedia už malí chlapci, ktorí sa hrajú s ich zmenšenými modelmi na pieskovisku. Takisto vedia, že dumpre či nákladné autá, ktoré odvážajú materiál na väčšie vzdialenosti, sú vybavené kolesami, vďaka ktorým sa pohybujú rýchlejšie.
Skutočný svet stavebných strojov je však omnoho rozmanitejší a môžete sa v ňom stretnúť aj s kolesovými rýpadlami (bagrami), kolesovými dozérmi, pásovými traktormi atď. Rozšírenie týchto donedávna neobvyklých riešení pohonu pre konkrétne stroje je výsledkom dopytu množstva zákazníkov, ktorí ich nasadzujú v najrôznejších oblastiach – od poľnohospodárskeho cez ťažobný a banský priemysel až po logistiku.
Minibager a priechodnosť terénom
Každé stavenisko a pracovisko je iné, na každom z nich je však dôležitá dobrá trakcia strojov, a to nielen z dôvodu vysokej produktivity, ale aj dostatočnej bezpečnosti. V tejto disciplíne s prehľadom excelujú pásové podvozky. Nerobí im problém piesok, blato ani sneh, zastaví ich až extrémne rozbahnený terén alebo močiar. Ich schopnosti teda môžete využívať podstatne dlhší čas v roku, aj mimo sezóny.
Dôvodom je, že pásy majú s povrchom mnoho väčšiu styčnú plochu než pneumatiky kolesových podvozkov. V niektorých prípadoch sa snažia výrobcovia zlepšiť trakciu a zvýšiť nosnosť stroja zdvojenými pneumatikami či elektronickou trakčnou kontrolou, s pásmi však napriek tomu nemôžu súperiť.
Aby vám stavebné stroje poskytli maximum produktivity
Pásové stavebné stroje majú oproti kolesovým výhodu vyššej stability (kvôli väčšej styčnej ploche pásov s povrchom). Ich „kolegovia“ s kolesovými podvozkami musia preto byť kvôli zvýšeniu stability vybavení výsuvnými podperami.
Výhodou pásových strojov je aj mimoriadna obratnosť, keďže sa na rozdiel od kolesových dokážu otočiť prakticky na mieste. To sa vám bude hodiť najmä na stiesnených staveniskách, kde by ste neopatrným manévrovaním mohli poškodiť okolité stavby.
Existuje však predsa len jedna disciplína, v ktorej kolesové stroje vyhrávajú na plnej čiare, a tou je rýchlosť pohybu. Pri pásoch môžete počítať s max. niekoľkými km/h, najrýchlejšie kolesové sa však môžu presúvať rýchlosťou až 40 km/h. V praxi to znamená rýchlejší presun nielen po teréne, ale aj medzi viacerými staveniskami. A rýchlejší presun prináša kratšie prestoje a tým pádom vyššiu produktivitu.
Rozdiely medzi pásmi a kolesami sú aj v nákladoch na údržbu. Pásové podvozky sú konštrukčne omnoho zložitejšie a teda náročnejšie na údržbu z hľadiska času i financií. Drahšie sú aj samotné pásy, na druhej strane sú omnoho odolnejšie a na slovo defekt pri nich môžete pokojne zabudnúť.
Potrebujete pásový minibager? Pomôže vám požičovňa stavebných strojov
Pri kolesových strojoch sa stretnete s obmedzenou ponukou modelov, jednak z dôvodu konštrukčných limitov (nižšia nosnosť), ale tiež z dôvodu nižšieho dopytu. Napriek tomu sú kolesové stroje šikovnými pomocníkmi – najmä v zastavaných oblastiach vám prinášajú vysokú flexibilitu. Ak máte pred sebou projekt, pri ktorom by ste ich využili, nemusíte do nich hneď investovať desiatky tisíc. Požičia vám ich požičovňa stavebných strojov.