Predĺžte životnosť svojej benzínovej kosačky vďaka týmto radám

Záhradkárčenie sa nezaobíde bez kvalitnej záhradnej technike. Ak sa vďaka dôkladnej starostlivosti tešíte na svojom pozemku z nádherného trávnika, pozornosť a dôslednú údržbu si zaslúži aj technika, či už vlastníte kosačku alebo je vám pohodlnejšie kosenie s krovinorezom.

Dnes sa budeme venovať údržbe populárnych benzínových kosačiek.

Benzínové kosačky majú svoje plusy aj mínusy

Benzínové kosačky majú oproti elektrickým hneď niekoľko výrazných výhod. Vďaka svojmu výkonu si poradia aj s vyššou a hustejšou trávou, môžete kosiť aj v oblastiach bez priameho prístupu k zástrčke a počas kosenia vám neprekáža prívodový kábel.

K negatívam však patrí vyššia náročnosť na údržbu a v prípade, že dôjde k problému, servis býva finančne nákladný. Ak sa však chcete poruchám vyhnúť, prečítajte si, ako sa treba o benzínovú kosačku starať a na čo by ste si mali dať pozor.

Hoci nebezpečenstvo úrazu pri údržbe benzínových kosačiek nie je také veľké ako u elektrických, odporúčame pred každým zásahom do kosačky vytiahnuť koncovku zapaľovacej sviečky, aby nedošlo k samovoľnému naštartovaniu motora. Pamätajte, že zdravie je vždy na prvom mieste.

Čistite po každom kosení

Používaním sa z niektorých častí kosačky môže odlúpiť farba, a tie sú potom náchylné na koróziu. Časti uschnutej trávy môžu zároveň znepríjemniť používanie pri nasledujúci raz, preto odporúčame kosačku po každom kosení vyčistiť od hrubých nečistôt.

Zberný kôš môžete vypláchnuť vodou a zamerajte sa aj na pohyblivé časti kosačky – napríklad okolie kolies. Ak je to možné, kĺby pravidelne premazávajte.

Brúste žacie nože

Niektoré typy benzínových kosačiek kosia lankami, avšak u väčšej časti sa o sekanie trávy starajú práve žacie nože. Tie sa nárazmi o kamienky, hlinu, ale aj samotnú trávu časom tupia. Môže sa to prejaviť tak, že kosačka si neporadí s hrubšou trávou alebo steblá nie sú dobre prerezané, ale len zohnuté. Žací nôž býva zvyčajne upevnený jednou skrutkou v strede alebo viacerými skrutkami, ktoré musíte vymontovať.

Nôž si buď môžete dať nabrúsiť alebo tak urobte sami. Pred namontovaním by ste sa mali uistiť, že je dobre vyvážený. V opačnom prípade by v mieste uchytenia noža mohli vznikať nechcené vibrácie.

Cez dieru skrutky, ktorou je bežne nôž pripevnený ku kosačke, prevlečte klinec. Ak je dobre vyvážený, mal by držať v rovnovážnej polohe. V prípade, že sa nakloní na niektorú stranu, treba z nej zbrúsiť trochu materiálu, tak aby sa ťažisko noža nachádzalo v klinci.

Výmena oleja a vzduchového filtra

Podobne ako motorové vozidlo, aj kosačka vyžaduje pre správny chod pravidelné výmeny náplní. Motorový olej sa odporúča vymeniť raz za kalendárny rok. Ideálne je tak urobiť ešte predtým, ako kosačku uschováte na zimu. Starý olej počas dlhej doby nepoužívania, ale aj prirodzeným starnutím, mení svoje chemické vlastnosti – najmä viskozitu a môže sa spolu s nečistotami usadzovať vnútri systému.

Podľa konkrétneho modelu kosačky môžete starý olej buď odsať čerpadlom alebo uvoľniť výpustnú skrutku a starý olej vyliať do nádoby. V manuáli od kosačky by mali byť podrobné informácie nielen o tom, ako presne pri výmene postupovať a kde výpustný skrutku nájdete, ale aj aký olej treba doliať.

Nemenej dôležitá je aj výmena vzduchových filtrov. V drvivej väčšine modelov kosačiek nájdeme tradičné lamelové papierové filtre, ktoré majú za úlohu zachytávať nečistoty zo vzduchu, aby neboli nasaté do motora. Každá kosačka sa pohybuje v prašnom prostredí plnom nečistôt, čo sa odzrkadľuje aj na stave filtrov. V prípade, že sú zanesené, vzduch ťažšie prúdi do motora a nedostatok vzduchu môže zapríčiniť nižšiu efektivitu spaľovania.

Stav filtrov preto odporúčame kontrolovať každý deň, ktorý kosačku používate. Zanesené filtre stačí od nečistôt vyprášiť. Po čase ale filter zmení farbu na sivú až tmavošedú, čo znamená, že je príliš zanesený mikroskopickými časticami a jeho filtračné vlastnosti sú značne oslabené. V takom prípade by ste ho mali vymeniť za nový.

Kontrola zapaľovacích sviečok

Neoddeliteľnou časťou benzínových motorov sú zapaľovacie sviečky. Ide zároveň o komponent náchylný na poškodenie. Súčasťou pravidelnej údržby by preto mala byť aj ich kontrola.

V bežnom stave je sviečka suchá a sivej alebo hnedej farby. Pri vizuálnej kontrole sa zamerajte najmä na znaky oxidácie – zmena farby do modra až modro-zelena, kedy ku sviečke prenikla vlhkosť. Nežiadúce je aj čierne sfarbenie. To môže značiť príliš vysokú koncentráciu oleja v palive alebo zanesený filter.

Príprava kosačky na zimné obdobie

Keď skončí sezóna a rozhodnete sa kosačku uschovať, uistite sa, že v nádrži nezostal žiaden benzín. S „čerstvým“ benzínom bude totiž kosačka na jar štartovať lepšie a zamedzíte usadeniu nečistôt v celom spaľovacom systéme.

Kosačke by ste mali počas zimných mesiacov zabezpečiť suché a bezprašné prostredie. Ak ju teda nechávate v kôlni, odporúčame ju napríklad zabaliť do igelitového vreca.